26/10/2022

Inovativni obrazovni model PLACE potiče suradnju u zajednici i povećava građanski angažman učenika i učenica

O AKTIVNOSTI

U ponedjeljak 24.10.2022. održana je konferencija Učenje zalaganjem u zajednici u školama: Upoznavanje s PLACE modelom. Konferencija je organizirana od strane Filozofskog fakulteta u Rijeci u suradnji s Udrugom „Delta“, a održala se od 11 do 13 sati za tridesetak zainteresiranih, motiviranih odgojno-obrazovnih djelatnika iz Primorsko-goranske županije, kao i predstavnica Agencije za odgoj i obrazovanje. Konferencija je organizirana kao završna aktivnost projekta „SLUSIK: učenje zalaganjem u zajednici za povećanje socijalne inkluzije djece.“ 

Učenje zalaganjem u zajednici proces je koji dovodi do stvarnih promjena 

„Inovativne obrazovne intervencije ovakve vrste, koje potiču suradnju sa zajednicom i povezuju  fakultet sa školama i organizacijama civilnog društva, Sveučilištu su jako važne“, rekla je u svom pozdravnom govoru izvanredna profesorica na Odsjeku za pedagogiju, doktorica znanosti Nena Rončević, inače prodekanica za nastavu i studente Filozofskog fakulteta u Rijeci.

Izvanredna profesorica na Odsjeku za pedagogiju, doktorica znanosti Bojana Ćulum Ilić, voditeljica projekta SLUSIK, predstavila je okupljenima dobru praksu učenja zalaganjem u zajednici na fakultetima. „Učenje zalaganjem u zajednici dovodi do stvarnih promjena, kako za one koji u njemu sudjeluju, tako i za zajednice gdje se one odvijaju. Zbog toga je jako važno proširiti model na srednje i osnovne škole. PLACE model dobar je početak za to!“, istaknula je. Naglasila je i europsku dimenziju PLACE modela, koji se pilotirao u pet europskih zemalja u školskoj godini 2021./2022. 

Maša Cek, izvršna direktorica Udruge „Delta“ predstavila je faze PLACE modela: pripremu škole, povezivanje s fakultetima i organizacijama iz zajednice, djelovanje u zajednici, fazu proslave i mjerenje učinka. Rezultati evaluacije pilot provedbe PLACE modela pokazali su da on povećava socijalne i građanske kompetencije učenika i učenica, njihovu motivaciju za učenje i angažman u zajednici. „PLACE model stvara novi kontekst učenja te otvara prostor za komunikaciju, suradnju, učenje u vezi sa stvarnim životom te rješavanje stvarnih problema u zajednici“, zaključila je. 

Novi procesi u nastavi zahtijevaju međusektorsku suradnju i sustavnu podršku 

U drugom dijelu konferencije svoja iskustva pilot provedbe PLACE modela u Ekonomskoj školi Mije Mirkovića u Rijeci podijelile su profesorica Sonja Doboviček, učenice 2.F razreda Laura i Matea, te studentica Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci Lana Meštrić. PLACE model proveo se u sklopu nastave Uvod u državu i pravo, pri čemu je profesorica Doboviček istaknula povezanost s učenicima te iskustveno učenje kao najveću dobrobit provedbe. Učenice su se osvrnule na nove uloge koje su preuzele kroz takav oblik nastave, koje su im pomogle izgraditi samopouzdanje i steći nove vještine: od organizacijskih do vještina vođenja tima. Studentica Lana osvrnula se na ulogu mentorice učenicima i učenicama, gdje je prenosila svoje vlastito iskustvo iz učenja zalaganjem u zajednici učenicima i učenicama. Sve sudionice panela istaknule su korisnost PLACE modela, kao i učenja zalaganjem u zajednici. 

DSC03994

Sudionice rasprave: Lana Meštrić, Sonja Doboviček, Matea, Laura i voditeljica panela Iva Davorija.

„PLACE model čini se kao dobar način za uvođenja novina u nastavu. Potiče smislenost, fleksibilnost, a kroz hrabrost vodi i ka slobodi u obrazovanju, koja je prijeko potrebna obrazovanju“, zaključila je jedna sudionica rasprave. 

Voditeljica projekta SLUSIK ispred Filozofskog fakulteta, Bojana Ćulum Ilić, najavila je daljnji razvoj i predlaganje modela za primjenu u osnovnim i srednjim školama u Primorsko-goranskoj županiji. „Osim entuzijazma i otvorenosti samih provoditelja i provoditeljica PLACE modela, trebaju se poticati i osmišljavati modeli sustavne podrške zainteresiranim nastavnicima, ali i sustavne promjene na višim razinama“, zaključila je konferenciju. 

Autor fotografija je Marko Laća, a cijelu fotogaleriju pogledajte ovdje

Projekt „SLUSIK: učenje zalaganjem u zajednici za povećanje socijalne inkluzije djece“ sufinanciran je od strane programa Erasmus+ Europske unije, a vodi ga Europski volonterski centar (Belgija) u suradnji s Out of the Box International (Belgija), Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Rijeci (Hrvatska), Sveučilištem u Limericku (Irska), Sveučilište u Granadi (Španjolska), Nastavničkim fakultetom u Beču (Austrija) i Sveučilištem Matej Bel (Slovačka).