02/03/2022

Model učenja zalaganjem u zajednici: za bolje društvo i veću socijalnu inkluziju djece i mladih!

O AKTIVNOSTI

Svrha projekta „SLUSIK: učenje zalaganjem u zajednici za povećanje socijalne inkluzije djece“ jest promicanje i potpora socijalnoj uključenosti jačanjem stjecanja društvenih i građanskih kompetencija te poticanjem znanja, razumijevanja i vlasništva nad vrijednostima i temeljnim pravima djece i mladih. Cilj se postiže nizom aktivnosti, koje obuhvaćaju razvoj i pilotiranje PLACE modela za primjenu učenja zalaganjem u zajednici za srednje škole. PLACE model sastoji se od pet koraka:

  1. Priprema (Preparation): Oblikovanje i planiranje iskustva učenja zalaganjem u zajednici.
  2. Povezivanje (Link): Povezivanje učenika i učenica s partnerima i partnericama u zajednici i studentima i studenticama mentorima/cama.
  3. Djelovanje (Action): Učenici i učenice povezuju znanje s problemima iz stvarnog života i djeluju kako bi ih smanjili.
  4. Zaključak i proslava (Celebrate): Demonstracija naučenog i proslava angažmana.
  5. Učinak (Efekt): Učenici i učenice su dali vrijedan doprinos zajednici.

 

Priprema za pilotiranje PLACE modela

Kako bi se svi dionici i dionice što uspješnije pripremili_e, u prosincu smo u suradnji s izv.prof.dr.sc. Bojanom Ćulum Ilić provedele edukacije za nastavnice (Sonja Doboviček, prof. i Melita Perić, prof.) Ekonomske škole Mije Mirkovića, kao i studentice mentorice s Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci.

Sudionice su na edukacijama razvile znanja o korisnosti i primjeni modela učenja zalaganjem u zajednici na sveučilišnoj razini, promišljale njegovu primjenu u srednjim školama, upoznale se s PLACE modelom i pripremile za njegovu provedbu u nastavi.

 

PLACE model u praksi: učenici i učenice su provele referendum!

Davale smo podršku prof. Doboviček i družile se s učenicima i učenicama 1. f razreda (smjer: upravni referent_ica) kroz pet radionica od 24. siječnja do 28. veljače 2022. godine. Pomoć su nam pružale studentice mentorice s Filozofskog fakulteta u Rijeci pod mentorstvom Ive Davorija, mag. educ. hist. i mag. pead. s Filozofskog fakulteta u Rijeci. Zadani ishodi bili su vezani uz nastavnu jedinicu Trodioba vlasti unutar nastavnog predmeta Uvod u državu i pravo, a učenici i učenice su nakon analize potreba proveli_e cijelu referendumsku inicijativu u školi! U razdoblju od 9. do 11. siječnja prikupili_e su 170 potpisa i pokrenuli_e proceduru za referendum, koji su održali_e 17. veljače, s pitanjem: „Jeste li suglasni da se odvoje sanitarni čvorovi za djevojke i mladiće na drugom i trećem katu Škole?“ Na referendum je „izašlo“ oko 60% učenika i učenica, od kojih se 64% izjasnilo potvrdno na referendumsko pitanje! Na inicijativu učenika i učenica, kreće se u realizaciju - škola će urediti školske toalete.   

Tijekom tog procesa, učenici i učenice su stekli mnoga znanja i vještine, kao što su opisati ulogu Ustava Republike Hrvatske, argumentirati svoje mišljenje o nekim počelima demokratskih procesa, razlikovati uloge Hrvatskog Sabora i Vlade, opisati svrhu referenduma, nabrojati korake u organizaciji referenduma, analizirati potrebe zajednice i formulirati ih u referendumsko pitanje, opisati svoju ulogu i doprinos u pokretanju referenduma u školi. Osim toga, učenici i učenice su kroz proces gradili svoje socijalne i građanske vještine koje će im olakšati aktivno djelovanje u zajednici.

 

DSC01476

Više fotografija sa završnog događanja pronađite ovdje. Autor fotografija je Marko Laća. 

Pilotiranje modela provelo se u sklopu projekta „SLUSIK: učenje zalaganjem u zajednici za povećanje socijalne inkluzije djece“. Svrha projekta jest promicanje i potpora socijalnoj uključenosti jačanjem stjecanja društvenih i građanskih kompetencija te poticanjem znanja, razumijevanja i vlasništva nad vrijednostima i temeljnim pravima djece i mladih. Projekt SLUSIK sufinanciran je od strane programa Erasmus + Europske unije, a vodi Europski volonterski centar (Belgija) u partnerstvu s Out of the Box International (Belgija), Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Rijeci (Hrvatska), Sveučilištem u Limericku (Irska), Sveučilište u Granadi (Španjolska), Nastavničkim fakultetom u Beču (Austrija) i Sveučilištem Matej Bel (Slovačka), kao i suradnji s Udrugom „Delta“ i Ekonomskom školom Mije Mirkovića u Rijeci.