Sudjelovale smo na razmjeni radnika/ca s mladima na temu participativnog budžetiranja
O AKTIVNOSTI
Studijski posjet Lisabonu pod nazivom “Let's share knowledge about participatory budgeting” (Razmijenimo znanje o participativnom budžetiranju) održao se od 30. ožujka do 5. travnja 2025. i okupio je 15 radnica i radnika s mladima iz Slovenije, Hrvatske i Portugala. DYPALL kao projektni partner bio je domaćin studijskog posjeta, a hrvatska je delegacija okupila radnice s mladima iz Delte, Centra za građanske inicijative Poreč, Volonterskog centra Istra te Info-centra za mlade ZUM.
Tijekom posjeta, imali/e smo priliku upoznati se s različitim praksama, mehanizmima i modelima s ciljem učenja i razvijanja metodologije za provedbu participativnog budžetiranja za mlade u vlastitim organizacijama i na lokalnoj razini.
DYPALL-ov tim proveo nas je kroz tjedan dana učenja i povezivanja. Prvi je dan bio posvećen međusobnom upoznavanju, dijenjenju znanja i iskustava te raspravi o izazovima i potencijalnim rješenjima. Osim što smo imali/e priliku upoznati se s načinom funkcioniranja Lisabonskog centra za mlade, pomno osmišljeni tjedni program uključio je i posjetu više lokacija unutar i u okolici Lisabona. Tako smo se već drugi dan uputili prema Almadi, gradu s druge strane rijeke Tejo, gdje smo posjetili/e srednju školu Cascilas-Tejo, dobitnicu participativnog budžetiranja za mlade u Almadi 2023. godine. Tamo su program participativnog budžetiranja grada Almade predstavile djelatnice gradske uprave, ali i predstavnice škole koja je svoj projekt uspješno prijavila i provela - ravnateljica te učenice aktivne u učeničkom klubu. Svojim su projektom učenice/i uredile/i školsko igralište, koje je bilo zapušteno i neadekvatno, u suvremeni i funkcionalni sportski teren koji potiče učenike/ce na rekreaciju i fizičku aktivnost. Uspješno provedene projekte participativnog budžetiranja u Almadi predstavili su i mladi iz udruge Lifeshaker u svojim prostorima koje su preuredili u glazbeni studio, učionice za najmlađe, pa čak i skladišni centar za dijeljenje namirnica potrebitima. Time su sudionici/e studijskog posjeta neposredno iskusili/e značaj projekata participativnog budžetiranja za lokalnu zajednicu.
Treći je dan bio posvećen Centru za mlade u Lisabonu čiji je rad predstavila koordinatorica centra Fernanda Brito, posebno istaknuvši oznaku kvalitete Vijeća Europe koju centar posjeduje te napore koje ulaže u aktiviranje mladih u Lisabonu. Program participativnog budžetiranja grada Lisabona bio je tema ostatka dana te su ga sudionicima/ama predstavile djelatnice gradske uprave zadužene za njegovu provedbu. U gradskoj knjižnici Belem mogli/e smo čuti više o lisabonskom modelu i postaviti brojna pitanja.
Četvrti dan studijskog posjeta proveli/e smo u Cascaisu, gradu od oko 214.000 stanovnika smještenom na obali oceana zapadno od Lisabona, koji će 2026. godine nositi titulu Europske prijestolnice demokracije. Nakon kratke turističke ture kroz prirodne i kulturne ljepote Cascaisa, djelatnice gradske uprave održale su sveobuhvatnu prezentaciju impresivnog sustava za građansku participaciju kojega je Cascais uspostavio i razvija od 1996. godine. Njihova je praksa prepoznata u cijelom svijetu kao uspješan primjer primjene participativnog budžetiranja, što potvrđuje činjenica da grad izdvaja čak 18% svojih proračunskih sredstava za projekte participacije građana, ali i iskren te promišljen pristup cjelokupnom procesu, radikalna transparentnost i samokritičnost koja konstantno potiče evaluaciju i poboljšanje provedbe programa participativnog budžetiranja.
Ovo inspirativno i poučno studijsko putovanje završilo je zajedničkom refleksijom i kreiranjem preporuka za provedbu participativnog budžetiranja. Sudionici/e su stekli/e vrijedna znanja i vještine koje će im omogućiti da podrže participativno budžetiranje i aktivno uključe mlade u svojim lokalnim zajednicama, motivirajući ih na dugoročnije oblike sudjelovanja.