31/12/2020

Kronike jedne učeničke kampanje: Nova pravila odijevanja s Malog Lošinja

O AKTIVNOSTI

Korona. Neizvjesnost. Online. Izolacija. Iščekivanje. Potres. Nemoć.

Usred svega toga, jedan projekt znakovitog imena - Nova pravila igre. Nova pravila odijevanja, nošenja, ophođenja. Novi način života. Živimo li održivije ako živimo drugačije? Ako ne znamo kako živimo, živimo li drugačije?

Grupa učenica i učenika iz Srednje škole Ambroza Haračića Mali Lošinj u 2020. je učila i promišljala održivost. Može li ona postojati uz razvoj? Na koji način možemo živjeti ciljeve održivog razvoja? Kroz igru Nova šansa i klimatski kviz osvijestili su mnoge teme: od klimatske nepravde do ciljeva održivog razvoja. U nevjerici su slušali o tome koliko robovskog rada može biti uključeno u uzgoj pamuka i govorili o tome da je rabljena odjeća na lošem glasu u njihovom okruženju. Postoji li kvaliteta u vremenu konzumerizma? Koliko zapravo košta jedna majica od 50 kuna?

Učenici/-e su se upoznali s radom Fashion Revolution Croatia i Humane Nove. Pričalo se kako živjeti održivi stil u vremenu kada nove kolekcije dolaze svaki mjesec i mogu biti dobro rješenje za dokonost života na otoku – prostornoj, a ne samo socijalnoj distanci. Ne postoji second hand dućan niti sajam rabljene odjeće na Malom Lošinju, no dostavljaju Asos, H&M, Zara... Pojam socijalnog poduzeća koje ne posluje po kapitalističkim načelima nešto je što učenicima/-cama nije bilo blisko. Svidjelo im se što se daje šansa za posao osobama koje društvo ocjenjuje beskorisnima, zavisnima, slabima. Na koji način su sve održive jedne papuče od rabljenog materijala koje je sašila osoba s invaliditetom?

Prosinac – mjesec porasta trošenja, blagdana, zaraženih, umrlih, podrhtavanja tla, sati provedenih pred računalom u online nastavi. Na koji način pretočiti razmišljanja u plan, kampanju, nešto opipljivo i stvarno, zarobljen u Zoom kućici? Učenice su izradile gifove, slike, materijale – dijelit će ih se u doba kupovine, u doba donošenja odluka za 2021. godinu, kada se u budućnost gleda s nadom – u sebe, u društvo.

Potres.

Skupljanje odjeće za one koji nemaju – kamionima, kombijima, donacijama, pakiranjem, volontiranjem, organizacijom, solidarnošću. Nemojte slati kupaće kostime ljudima u pogođenim prostorima, kažu iz jednog sabirnog centra - nije to prilika za pražnjenje ormara! Je li rabljena odjeća second hand ako je jedino što će netko obući? Ako odjeća koju šaljemo sašivena rukom jedne iskorištavane radnice završi na leđima osobe koja je ostala bez krova nad glavom, jesu li one izmijenile patnju? Ako vas današnji potres nije jako potresao, pogledajte rezultate naše marketinške kampanje, piše jedna PR tvrtka. Na koji način voditi kampanju o održivosti u situaciji borbe za golo preživljavanje? Na koji način neodrživi način života utječe na učestalost i snagu različitih prirodnih pojava? Koliko majica iz Bangladeša će pomoći nekome nakon pijavice, suše, poplave i ostalih katastrofa potpomognutih klimatskim promjenama?   

Glavno da su ljudi dobro, a ostalo ćemo pokrpati, kaže poznata aktivistkinja. Dok je nas, tu je solidarnost. Tu su kampanje. Tu su – ljudi.